Tieteellä on kasvatus- ja opetusaspekti, josta tässä pari sanaa.

 

Tiede on kehittyvää tiedon kerryttämistä ja sitä tapahtuu tietenkin myös virhepäätelmien kautta.

 

Jos politiikka ja erilaiset ideologiat eivät myönnä virheellisyyttään niin tiede tekee sen.

 

Kun on aihetta.

 

*

 

Joku vaikuttaja saattaa julistaa edustavansa ilmiön ehdotonta totuutta.

 

Tieteessä kukaan professori ei käytä itsestään nimeä guru. Tässä ymmärrettynä ikään kuin salaisen tiedon erehtymättömänä väylänä.

 

*

 

Tiede kertoo virhepäätelmien mahdollisuudesta.

 

Siitä voisi itse kukin ottaa oppia elämäänsä.

 

Ei tule hylätä ajatusta, että onkin tehnyt erittäin suuria virhepäätelmiä.

 

*

 

Elämme itsensä mainioinnin aikaa missä mainiointi johtaa jonkun toisen pöyristelyyn. Maalittamiseen.

 

*

 

Tiede ei ole itsensä mainiointia. Se ei ole nöyristelyä mutta nöyryyttä se on.

 

*

 

Tiede ei käytä pakotusvaltaa virhepäätelmiin vaan myöntää virhepäätelmät.

 

Tämä kuuluu ajatukseen tieteen olemuksesta.

 

*

 

Tieteen tehtävänä olisi löytää arjen virhepäätelmiä.

 

*

 

Tässä virhepäätelmä ei tarkoita valehtelua. Tietoisen valehtelemisen takana on jokin valehtelemisen ideologia tai yksilötasolla luonnehäiriö.

 

*

 

Käytössä olevissa seikoista on tehty päätelmä, joka olikin virhepäätelmä.

 

Se osoittautui virhepäätelmäksi, joka saattoi olla edellytys oikeaan päätelmään päättelyketjun tiellä.