Voisin sanoa, että etsin yhteiskunnan syviä muotoja ja keinoja ilmaista niitä.

 

Seuraan kyllä uutisia mutta päiväkohtaisten uutisten seuraaminen saattaa joskus pinnallistaa ajattelua. Mietin, että sellainen vaara on olemassa.

 

Syvät muodot eivät tuosta vain muutu.

 

Milloin tapahtuu järisyttäviä muutoksia ajatteluttaa aina.

 

*

 

Suomalaisen yhteiskunnan syviin muotoihin kuuluu asioiden suunnittelu, tapahtumaketjujen suunnittelu, jolloin puhutaan prosesseista.

 

Ei ole ehdotonta sääntöä, etteikö tämä muoto voisi heikentyä. Se heikentyy, jos sitä heikennetään.

 

Ei huolehdita yhteiskuntasuunnittelun arvosta.

 

*

 

Uhat, mahdollisuudet, vahvuudet ja heikkoudet on nähtävä realismilla.

 

*

 

Yhteiskunnassamme vaikutetaan virallisen päätöksentekojärjestelmän kautta.

 

Olisi tehtävä voitava, että sen uskottavuus ja todellisuudentaju päivittyisivät kussakin tilanteessa.

 

Jokaisella on mahdollisuus opiskella virallisen päätöksentekojärjestelmän toimintaa ja osallistuakin siihen.

 

Tämä on opiskelun paikka.

 

Virallisen päätöksentekojärjestelmän tulee olla huolen kanava.

 

*

 

Kapina ei ole käsitteeni jonkinlaisena yhteiskunnallisena ilmiövoimana, joka pitäisi istuttaa yhteiskuntaamme.

 

Kapina ja purnaaminen ovat eri asioita. Varmastikin täällä ja toisaalla purnaan ja kai suomalaisuudessa on mukana aika vahva purnaamisen elementti.

 

Purnaaminen on tapa tuoda esiin omaa näkemystään ja haastaa vallan todellisuudentajua.

 

*

 

Kapina on kapinaa. Se on korvaamis- ja hajottamisyritys. Kapina on vallankaappausta.

 

Kapinaan kytkeytyy terrori.

 

Kapinaan liitän ajatuksen, että jotain tehdään kaaoksesta piittaamatta.

 

*

 

Meillä on koko ajan tilaa yhteiskunnalliselle aktiivisuudelle ja kovallekin keskustelulle.

 

*

 

Mielestäni yhteiskuntasuunnittelu ja turvallisuuskulttuurin ylläpitäminen ja edistäminen eivät tarvitse sitä kaikkea mikä sisältyy käsitteeseen kapina.