Minullakin on opettajan pedagogiset opinnot. - Mutta on olemassa ihmisiä, joilla on taju opettamiseen ilman sellaista. - Kun alla luettelen pamfletin aiheita niin lisään siihen sen mitä tämän pätkelmän otsikossa on. OPETTAJUUDEN IDEAA ETSIMÄSSÄ. Me elämme aikaa jolloin on riemastuttu teknisiin välineisiin. - Välineet vievät. On menty välinepalvontaan. - Pamfletti haastaa ja ärsyttää ja tästä kai ärsytykseni alkaisi. - Kuka ja mikä on opettaja? Hän on valaistunut ja valaistuneisuudessaan innostunut valaisija. Opettaja valaisee toimintalinjoja. Opettaja synnyttää oppilaassa ahaaelämyksiä. Opettaja ohjaa oikeaan. Ei kai ole kenellekään hyötyä siitä, että oppilas on tietokoneineen ja ohjelmineen hölmistyneesti eksyksissä. On hyvin tärkeää, että opettaja on innostunut. Sitä ei tarvitse peitellä. Innostus tarttuu. Opettaja antaa kiitoksen oppilaalle tämän edistymisestä. Opettaja ei ole luokan nurkanvartija. Opettaja on edelleen luokan johtaja. Mutta keskusteleva johtaja. Pomo on pomo. Oppilas ei ole pomo. - Pomolle kuuluu arvokkuus ja arvovalta. Se että pomo kertoo asioista näkemyksensä ei satuta ketään eikä ole aivopesua. Sellaisen opettajan muistaa, jolla on ollut jotain omaa sanottavaa. - Opettajuuden ideaan kuuluu idea opettavasta yhteiskunnasta. - Tuossa lähellä on kauppa, jos on mahdollisuus itsepalvelukassaan. Lähellä on kuitenkin ainakin toistaiseksi henkilökuntaan kuuluva ihminen, joka varmistaa asiakkaan suoriutumisen. Näin on hyvä. - Yhteiskunnasta ei saa tehdä senioreille helvetinkonetta missä he tyhmistyvät taidottomiksi vain sen tähden, ettei välineiden käyttämiseen saa riittävää opetusta. Opettava yhteiskunta profiloi yhteiskunnan jäsenet totuudenmukaisesti.