Kun olen kirjoittanut täällä amnesiasta niin olen viitannut traumapsykiatriseen tilaan, jossa ihminen ei edes tiedä, että hän on amnesiassa. Hänellä on oireita ja hän selittää oireiden alkuperän väärin ennen kuin amnesia avautuu. Silloin hänen on ehkäpä viisainta suhtautua tilanteeseensa juridisesti. Jos näyttöä ei ole niin amnesian sisältöä ei ole syytä avata.

On vaiettava siitä mistä ei ole varmuutta.

Me lähestymme vauhdilla vuotta 2018. - Eilen tuli teeveestä Oulun juhlat. Katsoin ne. Tapahtuma musiikkeineen, lauluineen, soittoineen ja tansseineen oli vaikuttava. Jokainen saattoi kirjoittaa tapahtuman asiasisällöksi sen mitä omaan nuppiin pälkähti. Nyt ollaan tässä tunnelmassa.

Historiatieteen moraali on selkeä. Sehän ei voi vaieta mistään vuonna 1918 tapahtuneesta. Historia kaivaa haudat auki ja näyttää myös haavojen paikat. Missä on ollut julmuutta se julmuus historiatieteen on näytettävä.

Siltikin historiaan vaikuttaa historiankirjoittajan persoona ja hänen tapansa tulkita historiallisia näyttöjä. Vastuu on suuri.

Meillä on paljonkin historiatieteen tuottamaa tietoa koskien vuotta 1918. Sitä on mahdollista lukea milloin tahansa.

Kansalaisen rooli on mielenkiintoinen. Kansalainen voi valita sen mistä hän vaikenee. - Esimerkiksi työpaikkakiusaamista ei oikein pysty olemaan muuta kuin sellaisessa ympäristössä missä on vaikenevia todistajia. Heillä on oma motiivinsa vaikenemiseen. Ehkä se useimmiten on pelko.

Taiteilijan rooli on myös hyvin kiinnostava. Ensi vuosi tulee dokumentoimaan sitä mitä taiteilijat nostavat esiin. Taiteilijathan aina markkinoivat rohkeuttaan. Emmehän voi ajatella, että taiteilijaihminen olisi laskelmoiva pelkuri. Jos - silloin hän kadottaisi sen sädekehän, joka taiteilijuuteen aina mutkattomasti liitetään.

Kun taiteella pitäisi elää niin taiteella elävät joutuvat miettimään mikä myy. Kaikki totuus ei myy. Taiteella elävät joutuvat menemään ostajien - yleisön - päähän ja ennakolta päättämään niin sanottuja oikeita ratkaisuja, ettei tulisi tehdyksi virheratkaisuja.

Lukevatko ensi vuonna taiteen tekijät yleisöä oikein vai väärin?

Joka tapauksessa yleisö on olemassa ja yleisö tekee omia massapäätöksiään. Se osallistuu siihen mikä sitä miellyttää.

Yleisö näkyy siellä missä on miellyttävyyksiä vaikka ne olisivat traaagisuuksiakin.