Sokeakin näkee. Hän näkee muilla aisteillaan.

Menestyskirjailija tulee siitä, joka vahvistaa enemmistön näkemistä.

Menestyskirjailijaa ei tule siitä, joka näkee kovin poikkeuksellisella tavalla vaikka hän näkisikin tosia asioita.

Menestyskirjailijaa - erinomaisesta kirjoittamisen taidostaan huolimatta - ei tule siitä, joka ahdistaa lukijaa näkemisellään.

Ihmiset eivät tahdo ahdistua. Ihmiset tahtovat onnellisuuskuplan.

Minä näen niin kuin näen - enkä luule näkeväni planeettaamme ja ihmisen osaa siinä kovin suositulla tavalla.

Mutta en pysty valehtelemaan itselleni. Sellaista itsesensuuria en pysty harjoittamaan.

Tämä ei tarkoita sitä, että olisi itselleen vilpitön. Ihmisessä on aina mukana itsepetosta ellei hän ole enkeli tai pyhimys - ja silloinhan hän ei enää tavanomaisessa mielessä olekaan ihminen.

Yritän parhaillaan muuttaa ruokailutottumuksiani - ja juuri tällaisessa ponnistelussa itsepetos on lähellä. Hairahdukset.

Sellaiset asiat kuin ihmistsunami ja maapallomme saastuminen ovat ilmiöitä, jotka minä NÄEN kaiken aikaa. - Kun istun pienellä terassillani niin eihän niitä tokikaan ole ulkoisina aistihavaintoina. - Mutta silti minä NÄEN ne ja ne ahdistavat minua ja vaikuttavat siihen miten pohdin kirjoittamisen aiheitani.

Ymmärrän sen, että aikanaan Väinö Linna kirjoitti Tuntemattoman sotilaan. Se pohjautui hänen perusteltuun näkemiseensä, joka kirjoittajana innosti hänet kirjoittajan ankaraan puurtamiseen. - Sen sijaan olisi minulle mahdotonta yrittää kirjoittaa Tuntemattoman kaltaista romaania vaikka minulla olisikin myös kokemusasiantuntijuutta ja Linnan kirjoittamisen taito. - Maailma on rajusti muuttunut Tuntemattoman päivistä. Myös sodankäynnin muodot. Nykyään käytetään miehittämättömiä lennokkeja ja hiirellä voit klikata jonkun rintamanosan tuusan nuuskaksi järjestämällä sinne rakettien täsmäiskun. - Suurissa kaupungeissa tapahtuvat terrori-iskut ovat taisteluiskuja, joissa rintamailnjat eivät näy. - Tuhotekniikka ajaa sellaisen mieskuntoisuuden ohi mitä Linna kuvaa ja tietysti on oikeutettua että sitä muistellaan juhlavuotenamme. Mutta täytyy käsittää, että kysymyksessä on muisteleminen eikä tulevaisuuden tai nykyisyyden näkeminen.